

«Τα εν Άνδρω» του Πάνου Καπώνη – Diastixo.gr Diastixo.gr Ο Πάνος Καπώνης, από τους πρώτους ποιητές της λεγόμενης Γενιάς του ’70, γεννήθηκε στις 25 Μαρτίου 1947 στο Αγρίνιο. Σπούδασε οικονομικά, νομικά … |
Με ΠΟΛΥμεγάλη θλίψη πληροφορήθηκα ότι η Ολυμπία Καράγιωργα, στα 90 της χρόνια, σημαντική αγαπημένη φίλη και ποιήτρια έφυγε από τη ζωή στις 5 Ιανουαρίου 2024 στην πατρίδα της μητέρας της, την Λέρο. Με την Ολυμπία συνδέθηκε ένα μέρος των νενικών μου χρόνων και αναθυμάμαι τις στιγμές που περάσαμε μαζί στο σπίτι της κοντά στον Ευαγγελισμό. Καλό της ταξίδι και ΑΙΩΝΙΑ Η ΜΝΗΜΗ ΤΗς
Με ΘΛΙΨΗ πληροφορήθηκα την αποδημία στις τάξεις των αγγέλων της συνομήλικης σημαντικής ποιήτριας Μαρίας Λαϊνά. Γεννήθηκε το 1947 στην Πάτρα και ήταν από της πρωταγωνήστριες της ποητικής Γενιάς του ’70.. ΑΙΩΝΙΑ ΤΗς Η ΜΝΗΜΗ ΣΤΟ ΠΑΝΘΕΟΝ ΤΩΝ ΠΟΙΗΤΩΝ.
http://elenihoreanthi-keimena.blogspot.com/ Κριτική για το μυθιστόρημα “Η Ιωάννα μέσα στα άσπρα”
Σύγχρονη ελληνική πεζογραφία / μυθιστόρημα Ελένη Χωρεάνθη : Επιλογή & παρουσίαση βιβλίων
Πάνος Καπώνης : “Η Ιωάννα μέσα στ’ άσπρα”
Συνήθως, όταν ο άνθρωπος φτάνει στο τέλος του βίου του, παίρνει νοερά τη ζωή του από την αρχή, από το σημείο στο οποίο τον οδηγούν οι αναμνήσεις του, από κει που συνειδητοποίησε ότι υπάρχει και γύρω του κινείται ένας ολόκληρος κόσμος. Ωστόσο, ο Πάνος Καπώνης στο νέο μυθιστόρημά του πράττει το εντελώς αντίθετο. Αρχίζει την αφήγηση της ιστορίας του από το τέλος, από την κηδεία της ηρωίδας του, χωρίς ουσιαστικά να αναφέρεται στο γεγονός αυτό παρά μόνο υπαινικτικά. Αρκείται να μας πει ότι ήταν “Η Ιωάννα μέσα στ’ άπρα”, ότι “ο παραδοσιακός καφές που δεν πινόταν. Τα σκληρά κουλουράκια κι ένα κονιάκ χωρίς αστέρια που σε προκαλούσε να το χύσεις. Και η μνήμη σκληρή κι αμείλικτη. Πάει κι αυτό είπα μέσα μου (…). Όμως τέλειωσε ή τις επόμενες ημέρες θα ξετυλίγονταν μες στις σκέψεις μου μια ιστορία που στον 21ο αιώνα θα φάνταζε σαν παραμύθι. (…) Πίσω, στο πέτρινο σπίτι της οδού Δωριμάχου. Εκεί όπου η Ιωάννα γεννήθηκε και μεγάλωσε μέσα στη δεκαετία του 50…”Με πρόσχημα και σημείο αναφοράς την “Ιωάννα μέσα στ’ ‘ασπρα”, αρχίζει την αφήγησή του, μιλώντας με γνώση της ιστορίας για την ταραγμένη εκείνη εποχή εξιστορώντας με το δικό του τρόπο απλά και επαγωγικά όλα όσα συνέβησαν στην Ελλάδα μετά τον Εμφύλιο που οι Έλληνες ήταν μοιρασμένοι δεξιά κι αριστερά, τα ξερονήσια γεμάτα εξορισμένη Ελλάδα και η ζωή των Ελλήνων ήταν κατακερματισμένη· δίνει σημαντικές πληροφορίες, αλλά ενταγμένες μέσα στη μυθοπλασία ως μέρη της αναπόσπατα και αφομοιωμένες έχοντας ως υποβόσκοντα συνδετικό κρίκο το ειδύλλιο της Ιωάννας και του Λουκά που αν και ξεκίνησε τόσο όμορφα, δεν είχε αίσιο τέλος.Οι έξοχες περιγραφές, συγκρατημένα λυρικές, εστιάζουν στο ουσιώδες, στο συγκεκριμένο και σημαντικό, συστηματικά, αποφεύγοντας την περιγραφή σκληρών εικόνων και περιστατικών, όπως ακριβώς συμβαίνει στην αρχαία τραγωδία. Τι άλλο είναι η ζωή, παρά μια συνεχιζόμενη τραγωδία και με χαρακτηριστικά κωμικοτραγικά γεγονότα.Το κέντρο βάρους της εύληπτης μυθιστορηματικής αφήγησης αποτελεί η Αιτωλοακαρνανία ως γεωγραφικός χώρος με τις αναπόφευκτες αλλαγές στη χρήση της γης, όσο και κυρίως ιστορικά με όσα θλιβερά συνέβησαν εκεί στα χρόνια του Εμφυλίου και τη μετεμφυλιακή αδελφοκτόνο περίοδο.Πρόκειται για ένα πολύ καλό βιβλίο, ένα μυθιστόρημα σύντομο, εξαιρετικά συναρπαστικό που κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη από την αρχή ως το τέλος, με την Ιωάννα, την τραγική, όπως εξελίχτηκε η υπόθεση, ηρωίδα, να προαναγγέλλει το τέλος της, όπως καταρρέει η φθίνουσα μέρα με τη μέρα πολύπαθη ζωή της, έγκλειστη σε ένα ψυχιατρείο. Ιδού πώς ο καλός συγγραφέας και σημαντικός ποιητής και νομικός, κλείνει τον κύκλο της ιστορίας και μαζί της γλαφυρής και ιστορικά τεκμηριωμένης αφήγησής του με οκτώ σελίδες σημειώσεις /παραπομπές στα σχετικά ιστορικά γεγονότα της εποχής που τον ενέπνευσε να γράψει ένα τόσο ενδιαφέρον, όσο και γλαφυρό ιστορικό /κοινωνικό/ ανθρωποκεντρικό /ελληνοκεντρικό μυθιστόρημα:“Η Ιωάννα […] έσυρε τα εκατό κιλά της στο δωμάτιο ‘114’ και κάθισε στο κρεβάτι της. Έβγαλε απ’ την τσέπη της ένα σκίτσο του Λουκά, που απ’ την πολλή χρήση είχε ξεθωριάσει και ξέσπασε σε λυγμούς. Έπειτα από κάποια ώρα κι ενώ ακόμα κυλούσαν τα δάκρυά της, δύο νοσηλευτές την έβαλαν στο κρεβάτι της και την έδεσαν για προληπτικούς λόγους.Η νύχτα έμπαινε σκοτεινή από το σιδερόφρακτο παράθυρο και η Ιωάννα κρύωνε. Κρύωνε πολύ.Έξω άρχισε να βρέχει. Από τα φύλλα των δέντρων που σκέπαζαν την αλέα της κλινικής, έσταζαν οι σταγόνες της βροχής και λάσπωναν τα πάντα”.Τόσο απλά. Τόσο σύντομα. Τόσο τραγικά.Ω, Θεέ μου, πόσο είχε καταρρακωθεί, ρημαχτεί, απαξιωθεί και ευτελισθεί η ζωή των ανθρώπων από τα μετακατοχικά πάθη και τα παθήματα του διχασμού και του αδελφοκτόνου σπαραγμού.ΕΛΕΝΗ ΧΩΡΕΑΝΘΗ*
https://agriniomemories.blogspot.com/2011/02/blog-post_7272.html /
Ένα διήγημα > Δημοσιεύτηκε στον τόμο διηγημάτων «ΑΦΕΤΗΡΙΕΣ ΜΝΗΜΗΣ» της Ένωσης Αιτωλοακαρνάνων Λογοτεχνών, Αθήνα 2008
Μια ξεχασμένη κριτική της Ανθούλας Δανιήλ πριν 30 χρόνια
Πολυτεχνείο 1973-Μιά μαρτυρία, του Δρ Πάνου Καπώνη – iporta.grΠολυτεχνείο 1973-
Μιά μαρτυρία, του Δρ Πάνου Καπώνη – iporta.gr
Περί Τήνος πρόκειται; | Athens Voice
Η ιστορία μιας χώρας γράφεται μέσω της λογοτεχνίας της και το 1ο Διεθνές Λογοτεχνικό Φεστιβάλ Τήνου τον Ιούλιο του 2010 έθεσε τις βάσεις για τη σύνθεση μιας πολυ-εθνικής λογοτεχνικής γιορτής, με μακροπρόθεσμο στόχο να καταστεί η Τήνος τόπος και προορισμός πνευματικού / καλλιτεχνικού τουρισμού.