21 ΜΑΡΤΙΟΥ > ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ

Μια ποιητική σπονδή για σήμερα 21 Μαρτίου, μεταξύ άλλων ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ, αφιερωμένη στους μάνατζερς της ποίησης στην Ελλάδα :

Συγκρούσεις νεφών II

Οι συγκρούσεις των νεφών ανέκαθεν
εστιάζονταν τον εκάστοτε Δεκέμβριο
σαν λυγμός διαδρομής ψύχους
στην λάσπη που κόλησε στην τοιχογραφία
του χειμωνιάτικου απύθμενου κενού.

Και συ ηλίθιε, εστιάζεις ένα μίσος
μές την παγωνιά της ψυχής σου
στα γκρίζα βαμμένα άσπρα σου μαλλιά
που νομίζεις ότι τελειώσαμε “ενθάδε
κείτονται” οι λέξεις που απιθώσαμε

μια ημέρα χιονιού στην πόλη.

Αθήνα, 11 Νοεμβρίου 2013

Posted in Uncategorized | Leave a comment

1e1d2bb6339c64c74b8dd633c129333ahttp://www.bibliotheque.gr/article/46373

[Αχελώος] του Πάνου Καπώνη On 16 March, 2015 by BIBLIOTHEQUE

Σε περίμενα στο φιδογύρισμα του ποταμού
του Αχελώου ποταμού και όχι στου Αχέροντα
το νεκρομαντείο που στα βάθρα του κατεβήκαμε
στην τετραήμερη εκδρομή μας την άλλη άνοιξη.  Continue reading

Posted in Uncategorized | Leave a comment

περιοδικό «κουκούτσι» # 10

ΛΩΤΟΣ10407499_10152842343514620_3157080142581668522_n
Στο τεύχος 10 του λογοτεχνικού περιοδικού «κουκούτσι» που κυκλοφορεί από το Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015, δημοσιεύεται ένα άρθρο μου [μικρό δοκίμιο] με τίτλο «Το περιοδικό «Λωτός», με αναφορά και στα πρώτα τεύχη αυτού του πρωτοποριακού περιοδικού (στην δικτατορία 1968) που εξέδιδε ο Κωστής Τριανταφύλλου. Σ’ αυτά τα τεύχη, δημοσίευσαν για πρώτη φορά οι ποιητές της «Ομάδας του ’70», Κωστής Τριανταφύλλου, Κώστας Μαυρουδής, Δημήτρης Ποταμίτης, Πάνος Πρωτόπαπας, Τάκης Σπηλιάκος, Αλέκος Φλωράκης, Λένα Παξινού, Έλενα Χουζούρη, Δημήτρης Κράνης, Ερρίκος Γεμιδόπουλος, Μαρία Λαϊνά, Μανώλης Τσακίρης, Κων/νος Καλαβρός, Αχιλλέας Κυριακίδης, Κίμων Θεοδωρόπουλος, Χάρης Κάτσης, Πάνος Καπώνης & Βασίλης Στεριάδης.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Περιοδικό Φρέαρ – Δύο ποιήματα

971257_473441782731884_1728796785_n
Φρεαρ – frear.gr {ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΤΩΝ ΠΕΡΙΣΤΑΣΕΩΝ}
31-01-2015 Δύο ποιήματα – του Πάνου Καπώνη http://wp.me/p425y9-2aZ

ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ ΝΕΦΩΝ

Η ουτοπία δεν έβγαινε ποτέ στο δρόμο / σαν ιστορία της Παλιάς Διαθήκης / όταν έβρεχε τους χειμώνες στην πόλη,  / Και διαχωρίστηκαν τα νέφη βεβαίως / δειλά-δειλά όταν  Continue reading

Posted in Uncategorized | Leave a comment

[Καιρικά Φαινόμενα] του Πάνου Καπώνη

tumblr_n659sotiI41tczbjjo1_r1_1280
[Καιρικά Φαινόμενα] του Πάνου Καπώνη > On 30 January, 2015 by BIBLIOTHEQUE > http://www.bibliotheque.gr/article/45247

Ι.

Ήρθαν τα πρώτα μηνύματα για τον καιρό
για μια ορισμένη ώρα των καταιγίδων
που την νύχτα δυναμώνουν στους δρόμους
αδέσποτες χωρίς άλλα φωτεινά χρώματα
εκτός από τις φωτεινές αστραπές στον ορίζοντα.

Έτσι σας είπα ποιητικά κάτι κοινότοπο
που συνθέτει κάποιο ποίημα, απλα να πω
κάτι για τον καιρό, όπως συνήθως λέμε
όταν καθόμαστε άγνωστοι στις πολυθρόνες μας
αμήχανοι μέσα στις πόζες της σιωπής μας.

ΙI.

Όσο μεγαλώνει αυτό το ποίημα με
τον καταπληκτικό τίτλο “καιρικά φαινόμενα”
τόσο εγώ πετάω την ημέρα από το παραθυρο
σαν πουλί που δεν κοιμάται, δεν κουράζεται ποτέ
και σκέφτομαι τους άστεγους στις στενές γωνιές
που κρύβονται άοπλοι μέσα στο κρύο που
συνοδεύει αυτά τα ακραία καιρικά φαινόμενα.

Να και πάλι τα περίφημα “καιρικά φαινόμενα”
που μας κρύβουν το φωτεινό μας πρόσωπό ξανά
προς την κατεύθυνση των ανέμων της ελευθερίας
που θα ξημερώσει – λέει ο χρησμός – στην ώρα της.
Τώρα περιμένουμε την υποχώρηση των φαινομένων
για να φέρουμε πίσω τον ήλιο που ξοδεύτηκε άδικα
πίσω από νοσηρά νέφη, ομίχλες και καπνούς.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

[Cyclamen Persicum ] του Πάνου Καπώνη

On 21 January, 2015 by BIBLIOTHEQUE > http://www.bibliotheque.gr/article/45052

10675791_992288087450627_6913918551744701170_n

Στον Γιώργο Βέη

Τα κυκλάμινα είναι πολύ ευαίσθητα μπορώ να πω αδύναμα και φοβισμένα χαμένα μέσα στην μοναξιά τους να περνάνε απαρατήρητα και κανείς δεν τα βλέπει ν’ ανθίζουν στην πέτρα.

Τα κυκλάμινα επίσης παλονται στις
κορφές, στης Εδέμ την τρυφερή αγκαλιά
στον καθρέφτη της μικρής λίμνης
με τις ρυτίδες του Θεού που μου έταξες
ή μήπως ήταν παπαρούνες ;

Έτσι λοιπόν βάδιζα ταξιδεύοντας μόνος
ψάχνοντας στο κενό των γκρεμνών λέξεων
που καταλήγουν στις οιμωγές των πουλιών,
των ψιθύρων των άγριων ανθέων, και
στις φωλιές των αηθαλών κυκλαμίνων.

Ήταν μακρινή η πορεία εκεί ψηλά
κι έστειλα τον πρεσβευτή μας να φέρει
με προσοχή τα τρυφερά κυκλάμινα
επίσημα στα πολύτιμα δάχτυλά του, ως
ομόλογος προξενητής των ονείρων μας.

http://www.bibliotheque.gr/article/45052

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Καλό σου ταξίδι φίλε μου Γιάννη

10003817_671762309557996_972611733_o
Η σκέψη «περιμετρικά» ακολούθησε την πορεία του ποιητή – πορεία μεστή – από την πρώτη έκδοση της «περιμετρικής» το 1970, κίνηση σημαντική για μένα, μια που ο Γιάννης Κοντός, παραμένει ένας από τους πιστούς και κυρίαρχους εκφραστές της ονομαζόμενης «Γενιάς του 1970″, και μάλιστα από τα πρώτα της στάδια.
«Μια γραμμούλα είναι ο ορίζοντας. Μετά, τι γκρεμός, Θεέ μου!» (προσεχώς ένα εκ βαθέων άρθρο στο περιοδικό «Πόρφυρας» #154) ΚΑΛΟ ΣΟΥ ΤΑΞΙΔΙ ΦΙΛΕ ΜΟΥ.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Κριτική της Ανθούλας Δανιήλ : περιοδικό «Τα Ποιητικά» # 16

δανηϊλ2


banner_poiitika16_site


ΤΑ ΠΟΙΗΤΙΚΑ, χριστουγεννιάτικο ΤΕΥΧΟΣ 16, ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2014 >
{…} Στις ΚΡΙΤΙΚΕΣ > Πάνος Καπώνης (Αντί ναυαγίου, εκδόσεις Κουκούτσι, 2014) > Μια κριτική της Ανθούλας Δανιήλ.

[…] Βεβαίως δεν μπορεί κανείς να του ερνηθεί και όποια άλλη διάσταση (οι πιο απελπισμένοι ήταν και ερωτικοί και μοιραίοι και επαναστάτες, βλέπε Βλαδίμηρο Μαγιακόφκι) και μάλιστα την ερωτική που εκδηλώνεται διακριτικά χωρίς κορώνες.

Αρχίζοντας από τον τίτλο και συνεχίζοντας με το μότο, ποίημα, τραγούδι, μουσική «Θα μείνω κι εγώ μαζί σας μες στη βάρκα /Ύστερα απ” το φριχτό ναυάγιο και το χαμό …» (Μανώλης Αναγνωστάκης, Μίκης Θεοδωράκης), αισθανόμαστε καλύτερα την κοινωνική διάσταση της ποίησης και το ρόλο του ποιητή. Κοινός παρονομαστής και στον τίτλο και στο μότο το «ναυάγιο». Ναυάγιο ονείρων, ιδεών, ελπίδας και τεράστιας αυταπάτης με πλοίο την οικονομία. Μιά «μεγάλη μηχανή την ξέρασε η θάλασσα» είναι ο κόσμος μας σαν εκείνο το τέρας στην Ντόλτσε Βίτα του Φελίνι. Και τα κομμάτια της μηχανής όλο και μεγαλώνουν και το τέρας δεν ελέγχεται. Όμως, εκεί που ο στίχος αγγίζει τις πληγές του κόσμου, η ματιά του ποιητή γίνεται ποιητική, έστω κι αν σκοτεινιάζουν οι σελίδες του Θουκυδίδη «με μπλε μελάνι στα πόδια του Αιγαίου». Στο ερώτημα «που μπορούν να μας οδηγήσουν τα τραγούδια μας», ακούγεται από μακριά η φωνή του Γιώργου Σεφέρη, όταν σε παρόμοιες εποχές έθετε παρόμοιο ερώτημα, «Πού θα μας φέρουν τέτοιοι δρόμοι» («Πάνω σε μια χειμωνιάτικη ακτίνα» Γ”), βλέποντας τα αδιέξοδα από τις επάλξεις του δικού του κόσμου. Και η αλυσίδα των περιπετειών με κρίκους τον Θουκιδίδη, τον Σεφέρη, τον Καπώνη μακραίνει, όπως και τα τραγούδια, όπως και η μνήμη που έχει αποτυπώσει τη φρίκη σε εικόνες, όπως ο «θάνατος με κατεβασμένο το μπορ του καπέλου του», σαν εκείνους τους σκοτεινούς εκτελεστές της 3ης Μαΐου του Γκόγια. Συχνά ο Καπώνης, από ποίημα σε ποίημα, πετάγεται από τον ένα τόπο στον άλλον. Έτσι, στο νησί της Τήνου οι σημαίες και οι εορτασμοί, στο Πόρτο Ράφτη η νεκροφόρα από τη μία, τα κορίτσια «καβάλα στις μοτοσυκλέτες» από την άλλη, ο άνθρωπος της Λευκάδας μετά, αλλά και κάποιο άλλο νησί ή τόπος άγνωστο τι, με τις γιαγιάδες και το «ποιητικό εγώ» ως «ευπρεπή νεκρό».  Στην «μυστηριώδη νήσο», παλιά ανάμνηση όχι του Ιουλίου Βερν, αλλά του Καπώνη, δεν βλέπουμε τους προσκυνητές αλλά τα σκηνώματα τους, τις σημαίες να ανεμίζουν, την «μπάντα να παιανίζει» σαν εκείνη που άκουγε στην «Πρέβεζα» ένας οσονούπω «νεκρός», σκηνές που παραπέμπουν σε έναν άλλο τόπο, ου τόπο, σε μια άλλη ζωή, μετά-ζωή. Ο Καπώνης μπαινοβγαίνει στην ιστορία, αρχαία και νεότερη, αναπροσαρμόζοντας τα θέματα και τους πρωταγωνιστές έτσι ώστε να φανεί η διιστορική τους παρουσία, όπως τα «Στενά των Θερμοπυλών», για την θυσία ή η Αθηνά με τον «Παρθενώνα / αιώνες αιχμαλωτίζοντας το φως / ως αντίδωρο» για παρηγορία. Στο ποίημα «Ύμνος», τα εφτά επαναλαμβανόμενα «Χαίρε» δεν απευθύνονται στην Παρθένο αλλά στην νήσο της, την Τήνο, και κάθε «χαίρε» είναι ένα στιγμιότυπο, στο οποίο ο ποιητής χαιρετίζει το τοπίο, το φως, το λιμάνι, τα βουνά, τους περιπάτους, την μαρμαρογλυπτική του και στην γειτονική Δήλο, τον Απόλλωνα. Αυτή η διείσδυση του Καπώνη σε χρόνους απέχοντες μεταξύ τους, από το φως στο σκοτάδι, από το όνειρο και την ουτοπία στην καθημερινή τριβή, από την μεταφυσική στην ομορφιά του τοπίου και του πολιτισμού, από τα ανικανοποίητα προβλήματα στην επαναλαμβανόμενη ιστορία, είναι οδυνηρή περιπέτεια της μνήμης. Ωστόσο, ο σωστός κόσμος παραμένει ως αίτημα, ως ακύρωση και αυτού που ζούμε και ως ανάμνηση ενός κόσμου που ποτέ δεν υπήρξε.

Στα «Αντί-φωνα», δεύτερη ενότητα της συλλογής, ο ποιητής έχει μια ρομαντική απόσταση από τα πράγματα ή, θα έλεγα, ζει και τις δυο όψεις του νομίσματος. Τον παράδεισο : σαν μέσα στο όνειρό του, σαν περιπατητής και σαν παρατηρητής σε κήπους και λουλούδια, με Πανσέληνο και Ήλιο, με την Κυρά που «χτένιζε τα μαλλιά της στην άκρη του ουράνιου τόξου» (σαν την Αρετή της παραλογής) και περπατούσε μαζί της «χέρι χέρι» και «έδυε φυλακισμένος στο πρόσωπό της» ο ήλιος. Και στην κόλαση : σαν να λέγονται όλα για να αναιρεθούν από την έλλειψη τροφίμων και νερού, από την πορεία στον δρόμο, τον άστεγο έρωτα, μετανάστη, ρατσιστή, την άπνοια, το ψεύτικο γκαζόν, τα «πεινασμένα αγάλματα», τα «καυσαέρια της πολιτείας», τα «κουφάρια των κτηρίων», την «μετανάστρια Ελλάδα» που «ξανά προς την δόξα τραβά», με την θάλασσα και τον «καμένο ήλιο» της. Γενικά η ενότητα, ενώ χαρακτηρίζεται από μια ηπιότητα του ύφους, ταράζεται από μια εσωτερική εξέγερση γιατί η σύγχρονη πραγματικότητα, με όλα τα δεινά που της έχει σωρεύσει ο «πόνος του ανθρώπου και των πραγμάτων» (καθώς έλεγε και ο Καρυωτάκης που δεν άντεξε το σύστημα και συνεπακόλουθά του), τον καταθλίβει. Έτσι με βαθύ κατακάθι τον πόνο περιφέρεται, βλέπει, καταγράφει και απελπίζεται. Η ποιητική συλλογή Αντί Ναυαγίου μας προσφέρει τα θραύσματα από το ναυάγιο : φυσαλίδες από αναπνοές προσώπων και φωνές που δείχνουν πως ο ποιητής ταξιδεύει στα τοπία, στην ιστορία, στον μύθο, ενώνει την δική του φωνή με την φωνή όλων εκείνων που πριν και άλλοτε και πάντοτε αγρυπνούσαν. Ό,τι απέμεινε από ό,τι αγαπήσαμε και πιστέψαμε, ό,τι περισώθηκε από το θαύμα που θα μπορούσε να είναι, αν ήταν αλλιώς η ζωή και οι ιθύνοντες, είναι εδώ, στο βουλιαγμένο πλοίο.   Ωστόσο δεν εγκαταλείπει. Το μότο του, προεξαγγελτικό της διάθεσης :

Θα μείνω κι εγώ μαζί σας μες στη βάρκα / Ύστερα απ” το φριχτό ναυάγιο και το χαμό.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Οι συνεργάτες του περιοδικού Φρέαρ το 2014

5teuxi-564x272

Ορέστης Αλεξάκης * Λουί Αραγκόν * Άννα Αχμάτοβα * Αναστάσης Βιστωνίτης * Κώστας Βραχνός * Σπύρος Γιανναράς * Άννα Γρίβα * Ζέφη Δαράκη * Αλεξάνδρα Δεληγιώργη * Κ.Α. Δημάδης * Κική Δημουλά * Νικόλας Ευαντινός * Νέλλυ Ζακς * Γιώργος Χ. Θεοχάρης * Άγγελος Καλογερόπουλος * Πάνος Καπώνης * Χ.Λ. Καράογλου * Γιώργος Καρτέρης * Σπύρος Κατσίμης * Γιώργος Κεντρωτής * Σαίρεν Κίρκεγκωρ * Μαρία Κουγιουμτζή * Ζέτα Κουντούρη * Λυκούργος Κουρκουβέλας * Κατερίνα Κούσουλα * Χλόη Κουτσουμπέλη * Χρίστος Κρεμνιώτης * Τηλέμαχος Κώτσιας * Κώστας Λάνταβος * Γιάννης Λειβαδάς * Κώστας Λεϊμονής * Βύρων Λεοντάρης * Στέλιος Λουκάς * Διονύσης Κ. Μαγκλιβέρας * Μιχάλης Μακρόπουλος * Γιώργος Μαρκόπουλος * Μάρκος Μέσκος * Δημήτρης Μίγγας * Εύα Μοδινού * Άγγελος Μουζακίτης * Νικολάι Μπερντιάγεφ * Αλεξάντρ Μπλοκ * Ντίνο Μπουτζάτι * Χαρά Ναούμ * Λευτέρης Ξανθόπουλος * Σιλβίνα Οκάμπο * Θεόδωρος Ε. Παντούλας * Ηλίας Παπαγιαννόπουλος * Υβόννη Παπαμερκουρίου * Λάκης Παπαστάθης * Τζώρτζ Πάττισον * Γιολάντα Πέγκλη * Αντώνης Πιλλάς * Τάσος Πορφύρης * Παναγιώτης Ράμμης * Στέλιος Ράμφος * Κώστας Θ. Ριζάκης * Χρίστος Ρουμελιωτάκης * Χουάν Χοσέ Σάντσεθ Μπερνάλ * Αγγελική Σιδηρά * Γιώργος Σκαμπαρδώνης * Σοφοκλής * Γιώργος Χ. Στεργιόπουλος * Κλαίτη Σωτηριάδου * Γιώργος Τσαγδής * Γιάννης Τζαβάρας * Ν.Δ. Τριανταφυλλόπουλος * Βασιλική Τσακίρη * Βασίλης Τσιαμπούσης * Ούρσουλα Φωσκόλου * Κυριάκος Χαραλαμπίδης * Δήμητρα Χριστοδούλου **

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Μια κριτική της Ελ. Χωρεάνθη στο diastixo.gr

logo_footerΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΠΟΙΗΣΗ
ΠΑΝΟΣ ΚΑΠΩΝΗΣ: ΑΝΤΙ ΝΑΥΑΓΙΟΥ κριτική της Ελένης Χωρεάνθη Δημοσιεύτηκε Παρασκευή, 26 Δεκεμβρίου 2014 17:32 > http://diastixo.gr/kritikes/poihsh/3298-anti-navagiou

«Μου είπαν πως είναι ώρα προσευχής/ που θα κάνω με λέξεις υποταγής…» Με μια ιδιότυπη προσευχή τελειώνει προβληματισμένος ένα ποιητικό ταξίδι ο Πάνος Καπώνης κόντρα σε πιθανό ναυάγιο.  Continue reading

Posted in Uncategorized | Leave a comment